UWAGA – nowe obowiązki dla zakładów fryzjerskich oraz kosmetycznych

W skrócie

Ze względu na zmianę przepisów prawnych która weszła w życie 01.01.2025 r., od tego dnia zakłady fryzjerskie i kosmetyczne muszą być wpisane do rejestru BDO oraz muszą prowadzić ewidencję wytwarzanych odpadów.

Dotychczasowe zwolnienie dla podmiotów, które wytwarzały niewielkie ilości odpadów niebezpiecznych takich jak opakowania po substancjach niebezpiecznych czy opakowania po aerozolach przestało obowiązywać.

BDO dla fryzjerów i kosmetyczek
Konieczne jest
  • wpisanie się do elektronicznego rejestr BDO (Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami; https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/ ),
  • prowadzenie kart ewidencji odpadów (innych niż komunalne) on-line w rejestrze BDO dla odpadów wytwarzanych w zakładzie fryzjerskim czy kosmetycznym,
  • wystawiania kart przekazania odpadów on-line w rejestrze BDO przed przekazywaniem odpadów (innych niż komunalne) odbiorcy odpadów,
  • składanie rocznego sprawozdania o wytwarzanych odpadach w rejestrze BDO.

Należy również weryfikować podmioty odbierające oraz transportujące odpady czy mają stosowane uprawnienia. Czy ma transportujący ma odpowiedni zapis w swoim wpisie w rejestrze BDO? Czy odbiorca odpadów jest wpisany w rejestrze BDO oraz czy ma aktualne zezwolenie na zbieranie lub przetwarzanie odpadów (obejmujące odpady, które będą odebrane z zakładu fryzjerskiego/kosmetycznego).

Podstawa prawna zmiany
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 5 listopada 2024 r. w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz. U. 2024. 1644) które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2025 r..

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240001644

Oferujemy

Kompleksową, zdalną pomoc przy obsłudze BDO:

  • wypełniamy i składamy wnioski o wpisanie do rejestru BDO (jako Państwa pełnomocnicy),
  • zakładamy karty ewidencji odpadów w rejestrze BDO,
  • wystawiamy karty przekazania odpadów w rejestrze BDO, i na ich podstawie uzupełniamy następnie
    ewidencję,
  • składamy sprawozdanie o wytworzonych odpadach,

Wszystko odbywa się zdalnie, nie wymaga z Państwa strony wiele czasu. Wystarczy mailowa akceptacja oferty i podanie nr NIP oraz adresu Państwa zakładu. Po naszej stronie jest przygotowanie treści pełnomocnictw do BDO, które przygotowane wraz z danymi do niezbędnych przelewów (17 zł/szt) przesyłamy Państwu mailowo, dobieramy kody odpadów pod kątem Państwa działalności. W razie konkretnych pytań i sytuacji szczególnych służymy konkretna odpowiedzią i indywidualnym podejściem.

Jakie są koszty

Koszty – w przypadku gdy zakres Państwa działalności objętej BDO ograniczony jest wyłącznie do wytwarzania odpadów:

  • dokonanie wpisu do BDO w zakresie wytwarzania odpadów dla jednej lokalizacji – 250 zł netto + vat (dodatkowo koszt pełnomocnictwa po Państwa stronie 17 zł / szt)
  • założenie kart ewidencji odpadów dla wszystkich kodów odpadów objętych wpisem dla jednej lokalizacji dla 2025 r. – w cenie wpisu do BDO !!!
  • wystawienie katy przekazania odpadów – 50 zł/szt netto + vat (jeśli przekazywane będą 3 rodzaje odpadów to 3 x 50 zł). Cena obejmuje również ewentualne korekty wystawionych kart przekazania w BDO.
  • uzupełnienie karty ewidencji odpadów w zakresie wytworzenia i przekazania na podstawie wystawionych kart przekazania odpadów – 50 zł / szt netto + vat.
  • sprawozdanie o wytworzonych odpadach – po zakończonym roku kalendarzowym – 250 zł netto + vat.

Płatność na podstawie faktury VAT przesłanej drogą mailową w formacie .pdf, z terminem płatności 7 dni.. Faktura wystawiana po złożeniu wniosku w rejestrze BDO, czyli po przesłaniu do Zamawiającego potwierdzenia złożenia wniosku z systemu BDO tzw. UPO. W cenie złożenia wniosku są ewentualne korekty dot. składanego wniosku.

Pytania dodatkowe wpływające na cenę
  • czy sprowadzają Państwo bezpośrednio zza granicy jakieś towary, produkty – obojętnie czy z UE czy z poza UE (np. kosmetyki)?
  • czy ma Pani jednorazowe kubeczki w których częstuje Pani klientów?
  • czy kupują Państwo bezpośrednio za granicą sprzęt elektryczny lub elektroniczny (trymery, lampy, suszarki , lasery itp.)? Pojęcie bezpośrednio oznacza również za pomocą portali internetowych?

Powyższe informacje jeśli będą twierdzące zmienią zakres wpisu w BDO, obowiązków i kosztów.

Ewentualne sankcje za brak wpisu i ewidencji odpadów

Jakie są sankcje za brak wpisu lub ewidencji w BDO

Sankcją za niestosowanie przepisów ustawy w zakresie BDO może być :

  • grzywna lub areszt wymierzane przez sądy oraz
  • administracyjne kary pieniężne nakładane przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.

Kara aresztu lub grzywny może zostać nałożona na firmę, która pomimo obowiązku:

  • nie złoży wniosku o wpis do Rejestru BDO,
  • nie złoży wniosku o zmianę wpisu,
  • nie złoży wniosku o wykreślenie z rejestru,
  • złoży wniosek niezgodny ze stanem faktycznym
  • naruszy obowiązki sprawozdawcze i ewidencyjne, w tym, w przypadku awarii Systemu BDO, nie wprowadzi danych z papierowych dokumentów ewidencji odpadów do tego Systemu, w wyznaczonym terminie.

(art. 179 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (T.J. Dz. U. 2023 poz. 1587 ze zm.)

Kara grzywny może zostać nałożona na firmę, która pomimo obowiązku:

  • nie składa sprawozdania o wytworzonych odpadach

(art. 180a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (T.J. Dz. U. 2023 poz. 1587 ze zm.)

(https://bdo.mos.gov.pl/baza-wiedzy/jakie-groza-sankcje-karne-podmiotom-zobowiazanym-do- uzyskania-wpisu-do-rejestru-bdo-za-dzialanie-niezgodne-z-przepisami/)

Administracyjna kara pieniężna jest nakładana za:

  • prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu do Rejestru BDO
  • nieumieszczanie numeru rejestrowego, nadawanego przy okazji rejestracji w Rejestrze BDO na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością.
  • nieprowadzenie ewidencji odpadów albo prowadzenie tej ewidencji w sposób nieterminowy lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym

Administracyjna kara pieniężna za naruszenia, o których mowa w ust. 1, wynosi nie mniej niż 1000 zł i nie może przekroczyć 1 000 000 zł.

(art. 194 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (T.J. Dz. U. 2023 poz. 1587 ze zm.)

Nasze doświadczenie w zakresie BDO

Obsługujemy rejestr BDO dla ponad 100 podmiotów mikro, małych, średnich i dużych firm, w tym
sieci wielooddziałowych.

Działamy na rynku doradztwa środowiskowego od 2014 r..

Pozwolenia sektorowe
  • Pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza: Obowiązek uzyskania pozwolenia na wprowadzanie do powietrza gazów i pyłów obejmuje wszystkie podmioty prowadzące instalację – przedsiębiorców, jednostki organizacyjne, osoby
    fizyczne.
  • Pozwolenia na wprowadzanie ścieków do wód i do ziemi:
  • Pozwolenia na wytwarzanie odpadów – jeżeli w związku z prowadzeniem instalacji wytwarza powyżej 1 Mg odpadów niebezpiecznych rocznie albo powyżej 5000 Mg odpadów innych niż niebezpieczne rocznie
Pozwolenia zintegrowane
Zgłoszenia instalacji, która nie wymaga pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza

Niektóre zakłady posiadające instalacje, które nie wymagające pozwolenia na wprowadzania gazów i pyłów do powietrza muszą posiadać zgłoszenie takiej instalacji. Instalacje te są zawarte w rozporządzeniu ministra środowiska w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszeniaJest to dokumentacja niezbędna w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Raporty o oddziaływaniu na środowisko tzw. raport środowiskowy lub karta informacyjna przedsięwzięcia

Jest to dokumentacja niezbędna w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Opłaty za korzystanie ze środowiska.

Opłaty te powinien ponosić każdy Podmiot korzystający ze środowiska w zakresie:

  • Wprowadzania gazów i pyłów do powietrza (m.in. Podmiotów posiadających chociaż jeden samochód firmowy)
  • Wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi
  • Poboru wody
  • Składowanie odpadów
  • Korzystania ze śródlądowych dróg wodnych oraz urządzeń wodnych stanowiących
    własność Skarbu Państwa
Raporty do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami tzw. KOBiZE
Ewidencja odpadów

Karty ewidencji odpadów, karty przekazania odpadów, roczne zestawienia o odpadach wytworzonych, zebranych.

Opłata produktowa

Ustawa z dnia 11 maja 2001 o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (T.J. Dz. U. z 2007 r., Nr 90, poz. 607 ze zm.) nakłada na przedsiębiorców wprowadzających na rynek krajowy produkty w opakowaniach obowiązek zapewnienia odpowiedniego poziomu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych. Przedsiębiorcy, którzy nie wywiązują się z nałożonego na nich obowiązku zobowiązani są do zapłacenia do odpowiedniego urzędu marszałkowskiego opłaty produktowej.